Prima pagină > Din Comert, Personale > Multinaționale lipsite de interes?

Multinaționale lipsite de interes?

Astăzi m’am dus frumos la automatul care vinde sucuri și sandvișuri din clădire și mi’am acompaniat prînzul cu o cutie de Dr. Pepper. Designul cutiei nu îmi părea sută la sută cunoscut așa că am întors’o să văd de unde vine, și nu mică mi’a fost surpriza să constat că era „made in Poland”. Încă din cele mai vechi timpuri Dr. Pepper care s’a găsit la noi a fost importat din Belgia. O scurtă excepție au făcut magazinele G’market, în ultima lor perioadă de existență, când au adus Dr. Pepper din Marea Britanie. Dr. Pepper este extrem de popular în Olanda, unde poate fi găsit și în variantă light și mai puțin răspîndit prin restul Europei.

Pentru cei care nu știu, Dr. Pepper este un fel de cola cu cireșe făcând astfel parte din familia băuturilor derivate din cola. Consumatorul tipic de băutură răcoritoare pe bază de cola va bea Coca Cola sau Pepsi în principal pentru gust. Urmând același raționament, dacă acel consumator va considera că gustul de cola cu cireșe, sau de cola cu vanilie, sau de cola cu lămîie este mai bun decât gustul simplu de cola, atunci va prefera acest gust în detrimentul gustului simplu. Ca rezultat va prefera să achiziționeze orice alt produs mai apropiat de gustul pe care îl caută decât produsul flagship al Coca Cola sau Pepsi. Cherry Coke este un produs al Coca Cola, care acoperă segmentul de piață al colei cu cireșe și este competitorul direct al Dr. Pepper. Produsul a fost lansat în America în anii 80 și a fost adoptat internațional după aceea.

În clipa de față, în Europa, se produce Cherry Coke în următoarele țări (din câte știu eu): Marea Britanie, Franța, Germania, Belgia, Olanda, Cehia, Polonia, Ungaria. Nu am nici o informație despre țările scandinave, dar din câte stiu, acolo există un puternic producător local de băuturi pe bază de cidru (Koppaberg) care concurează cu destul succes împotriva celor doi giganți internaționali (Coca Cola și Pepsi). În Spania, Italia și Grecia situația este oarecum similară, industria băuturilor răcoritoare concentrîndu’se mai mult pe citrice și existînd producători locali care dețin o parte semnificativă din piață. În Austria există, de asemenea, un produs specific (Almdudler) care e privit ca băutura națională austriacă și care destabilizează puternic procentele de piață. Lăsînd la o parte țările de buzunar și neindustrializata Slovacie, noi și Bulgarii suntem țările din UE în care managementul Coca Cola nu a găsit de cuviință să’și diversifice oferta încă. De ce?

20130613-135518.jpg

Dacă dăm un ochi pe Wikipedia descoperim cu stupoare că cherry coke se găsește și în Finlanda, Norvegia, Suedia, Elveția, Slovacia și Bulgaria!!!! Deci am rămas doar noi de căruță din lista de mai sus.

Aș vrea să găsesc un raspuns. Am arătat mai sus, cei care preferă cola cu cireșe, o vor cumpăra în locul colei românești, ducând la o pierdere de clienți pentru Coca Cola România. În condițiile în care hipermarketuri ca Real și Auchan importă cherry coke de la englezi, în condițiile în care supermarketurile importă Dr. Pepper de la belgieni, în condițiile în care magazilele OMV-urilor importă și ele cherry coke din UK și Dr. Pepper din Belgia, în condițiile în care la chioșcul din colț găsesc Cherry Coke din Ungaria (la 2L) și din Polonia (la cutie), în condițiile în care acum apare și Dr. Pepper din Polonia în automatele de băuturi, ce naiba îi impiedică pe cei de la Coca Cola România să dea drumul producției de cherry coke? Nu cred că exportăm noi așa de multă cola, mai ales că în Republica Moldova au Coca Cola Moldova, încât una din liniile de producție să nu poată fi convertită pentru așa ceva? Sigur, poate că băutorii de cherry coke nu sunt mai mult de 2-3%, dar sunt 2-3% pe care i’ai avea tu, în loc să’i pierzi.

Despre Vanilla Coke nici nu vreau să deschid subiectul, voi spune doar atît: Auchan importă cutii de Vanila Coke din Marea Britanie. Dacă tot vorbim despre procente, oare câți diabetici ar fi putut să păstreze Coca Cola în rândurile consumatorilor lor, dacă nu anulau linia de Fanta Zero? E așa de greu de înțeles că unii nu pot să suporte gustul de praf din Cola Zero, sau pe cel sintetic din Cola Light, dar un pic de acid citric din Fanta putea să’l facă palpabil? Și ce n’am priceput nici atunci, a fost că Fanta Zero s’a vîndut, nu a zăcut pe rafturi.

Ok destul despre Coca Cola, dar, dacă tot suntem pe subiect, în germania Pepsi tocmai a lansat un brand de cola cu cireșe pentru a face concurență, în România Pepsi a lansat Mirinda de mere, un fel de șampon care zace pe rafturi degeaba.

Următorii care se canibalizează singuri, și încă demult, sunt P&G. Gama de produse Old Spice, importată de rețelele de hypermarketuri direct de la P&G Ungaria tot strânge și ea niște procente acolo, 1-2 măcar.

Poate că habar n’am eu despre cum se fac afacerile, dar aveam senzația că într’o piață cu tendințe stabile, înregimentate chiar, o creștere a cotei de piață chiar și cu câteva procente e un lucru bun… Dar de ce n’ar fi guvernate și multinaționalele din România de extrem de românescul „timpul trece, leafa merge” ?

Anunțuri
  1. Iunie 18, 2013 la 10:37 am

    Foarte foarte interesant articolul, sa stii ca echipei de la http://www.fancumparaturi.ro/ i-a placut articolul tau si iti va sustine blog-ul intotdeauna, iti multumim !

  2. Freesys
    Iunie 18, 2013 la 11:19 am

    La noi (ca la nimeni) atat in segmentul public cat si in cel privat responsabilitatile si atributiile sunt invers proportionale cu functia si mai e ceva deciziile se iau de la „centru”. Asta e cauza pentru care avem cele mai slabe departamente din lume in segmentele precum marketing, HR, PR etc… Daca din vest se zice NU automat ca a doua oara cu toata competenta ta nu mai propui nimic si te ghidezi dupa “timpul trece, leafa merge”.
    Cat despre OLDSPICE daca nu e facut pentru piata americana e echivalent cu zero.

  3. florin gruia
    Octombrie 3, 2015 la 3:10 am

    Pentru ca sunteti bucuresteni si asa lucrati voi. Ati luat toata distributia de produse din toate domeniile si stati pe ea, cu monopol, ascultand manele. Distrugeti o tara cu centralismul vostru comunist.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: